Skocz do zawartości
Shivon

[PORADNIK] Elitka na Linuxie

Rekomendowane odpowiedzi

[align=center]================= SŁOWO WSTĘPU =================[/align]


[align=justify]Jak wiadomym było, przez wiele lat nie można było uruchomić ELITE: DANGEROUS na systemie operacyjnym Linux. Niedawno, dzięki działaniom Valve Corporation (tak, firmy Wujka Gabena  ;) ), możliwe jest uruchamianie na Linuxie gier za pomocą funkcji zwanej jako Steam Play, oraz wspomagając rozwój projektu WINE. W tym poradniku zostanie przedstawiony sposób na instalację i uruchomienie gry na 3 różne sposoby.[/align]

[align=center]Podziękowania dla CMDR Ryczypior i CMDR Kuba Wolf za pomoc w eksploracji tematu.[/align]


[align=center]OSTRZEŻENIE: Zawarte instrukcje wymagają znajomości systemu opeacyjnego Linux, programu terminala, oraz komend tekstowych używanych w systemie Linux, w tym też definiowania zmiennych dla konta użytkownika. W razie potrzeby warto się skontaktować z osobami znającymi w stopniu zaawansowanym ten system operacyjny, jakich jak CMDR ShiMan, CMDR Kuba Wolf czy CMDR Ryczypior.[/align]

[align=center]=================== PRZYGOTOWANIA ==================
[/align]

[align=justify]Na początek będziemy potrzebować:[/align]


  • Ulubione distro (skrót od Dystrybucja, tj. wariantu systemu Linux, ale też i Androida oraz systemów BSD; na chwilę pisania tego poradnika jest 286 aktywnych dystrybucji, z czego najlepiej znanych z tuzin: Ubuntu, Mint, Debian, Deepin, pop_OS!, Fedora, Red Hat, CentOS, OpenSUSE, Arch, Manjaro, Gentoo i tak dalej);
  • Menedżer okien wedle własnego uznania (najczęściej można zobaczyć: Gnome i KDE, rzadziej Xfce. KDE najbardziej przypomina interfejs Windowsa; Gnome zaś wymaga od użytkownika zmiany przyzwyczajeń, i to znacznych, natomiast Xfce jest gdzieś pomiędzy, ale zużywa znacznie mniej zasobów od Gnome'a czy KDE. Oczywiście, niektóre distra mają swoje własne autorskie menedżery okien, Deepin jest tego dobrym przykładem).
  • Steama bądź samą Elitkę (dot. pkt II lub III) (tak będzie najprościej, należy upewnić się że mamy grę zakupioną bądź przypisaną na nasze konto w sklepie Frontier Developments);
  • Karta graficzna zdolna do obsługi Vulkana (bez niego nie zdołamy uruchomić Elitki);
  • Sterowniki Wideo: Nvidia od 418.49.04 w górę (otwartoźródłowy sterownik "nouveau" jest bezużyteczny głównie z powodu dość wrogiej polityki korporacji nVidia), natomiast Intel i AMD: jak najnowsze wersje zestawu sterowników otwartoźródłowych Mesa oraz kompilatora LLVM (jest możliwość użycia VR na AMD, aczkolwiek to wymaga osobnej instalacji SteamVR);
  • Programów WINE-Staging 4.18 (lub nowszy) + winetricks (dot. pkt III) LUB winetricks + protontricks do Steama(dot. pkt II) - są niezbędne do uruchomienia Elitki poza Steamem, ale w przypadku Steama Winetricks jest niezbędny do uruchomienia "protontricks".
  • Python 3.6 (lub nowszy) + pipx(dot. pkt II) - niezbędne do instalacji i uruchomienia Protontricks, ewentualnie EDMC z pliku ".py".
  • (OPCJONALNIE) Lutris - Linuxowy menedżer gier. Ważny gdy chcesz po prostu zainstalować grę a nie bawić się w skrypty ;)


[align=justify]Mając już wszystko przygotowane na swoim komputerze (tj. zainstalowane i skonfigurowane), możemy zaczynać.[/align]

[align=center]=========  I - LUTRIS (najłatwiejszy sposób) ========[/align]


  • Po instalacji i uruchomieniu Lutrisa szukamy Elite: Dangerous, a następnie wybieramy interesujący nas skrypt Standalone w/ DXVK version. Oczywiście, jest też skrypt Steam w/ DXVK version, ale warto mieć wtedy zainstalowany (i przygotowany odpowiednio jak niżej) Steam.

[align=center]====================  II - STEAM  ===================[/align]


  • Po instalacji i uruchomieniu Steama szukamy Settings, a następnie sprawdzamy czy jesteśmy w Account. W Beta Participation wybieramy Steam Beta (jeszcze nie resetujemy). Przechodzimy do Interface i wybieramy Polish (jeszcze nie resetujemy). Przechodzimy do Steam Play, i zaznaczamy Enable Steam Play for all titles i upewniamy się że z listy wybraliśmy najnowszą wersję Protona (i dopiero teraz resetujemy Steama).
  • Jeśli wszystko poszło dobrze, to powinniśmy widzieć naszą Bibliotekę Steam właściwie niczym jak w Windowsie. Rozpoczynamy instalację Elite: Dangerous.
  • Próbujemy uruchomić grę. Jeśli się udało i działa bezproblemowo: Right on, Commander! Jesteś w domu.


Natomiast jeśli się nie uda...

[align=justify]Uruchamiamy program Terminala (w KDE to będzie Konsola).[/align]

[align=justify]Następnie, wpisujemy[/align]

protontricks 359320 -q dotnet40 win7

[align=justify]a następnie próbujemy uruchomić grę jeszcze raz. Tym razem powinno już być w porządku. :D[/align]

[align=center]================  III - Wine-Staging  ===============[/align]


- Wchodzimy do programu terminala, a następnie wykonujemy polecenie:

wineboot

W trakcie konfiguracji możemy być poproszeni o instalację "wine-gecko" i "wine-mono". Zgadzamy się na oba, i czekamy na ich pobranie i instalację;
Ze strony Frontiera pobieramy instalator Elitki, a następnie umieszczamy go w katalogu

/home/[user_1000]/.wine/drive_c


gdzie [user_1000] to nazwa użytkownika.

(Uwaga: katalog "drive_c" jest takim dyskiem C:\, z którego można potem wywodzić katalogi do bindów peryferiów, modyfikacji kolorystyki HUD etc.);

- Następnie wracając do terminala aplikujemy kolejno następujące polecenia:

WINEARCH=win64 WINE=/usr/bin/wine64 winetricks dotnet452 corefonts vcrun2015 dxvk
WINEARCH=win64 WINE=/usr/bin/wine64 winetricks win7
WINEARCH=win64 wine64 "C:\\EliteDangerous-Client-Installer.exe"
WINEARCH=win64 wine64 "C:\\Program Files (x86)\\Frontier\\EDLaunch\\EDLaunch.exe"

Wtedy gra już powinna się uruchamiać poprawnie.

W razie czego poniżej jest zawartość pliku .desktop do umieszczenia na pulpicie (użyj edytora tekstu, a gotowy plik nazwij Elite Dangerous.desktop, nie zapomnij uczynić go wykonywalnym!

[Desktop Entry]Type=Application
Encoding=UTF-8
Name=Elite: Dangerous
Comment=Elite Dangerous is the definitive massively multiplayer space epic, bringing gaming’s original open world adventure to the modern generation with a connected galaxy, evolving narrative and the entirety of the Milky Way re-created at its full galactic proportions.
Exec=WINEARCH=win64 wine64 "C:\\Program Files (x86)\\Frontier\\EDLaunch\\EDLaunch.exe"
Icon=
Terminal=False

Niestety nie ma ikonki gdyż raczej nie ma takowej w formacie .svg.

[align=center]========== IV - A co z Husarską Wtyczką?! =========[/align]

Generalnie są dwie opcje: Natywnie przez plik źródłowy lub przez binarkę EDMC.

Co do pliku źródłowego można odwołać się do oficjalnej instrukcji dostępnej tutaj: https://github.com/Marginal/EDMarketConnector/wiki/Installation-&-Setup

Podobnie można też uczynić, instalując plik .msi do Windowsa, ale wtedy należy pamiętać o traktowaniu

/home/[user_1000]/.wine/drive_c


jako dysku C, tak jak w przypadku instalacji samodzielnej Elitki.

Kuba Wolf także zgłaszał problemy z overlayem i wtyczką Canonn w przypadku gdy EDMC był odpalany z pliku .py, a nie .exe.

[align=center]===== Ściąga - katalogi Elite =====[/align]

Wtyczki EDMC (Windows przez WINE):

%LOCALAPPDATA%\EDMarketConnector\plugins
	z reguły to
	~/.wine/drive_c/users/[user_1000]/AppData/Local/EDMarketConnector/plugins

Wtyczki EDMC (Natywnie przez Pythona):


$XDG_DATA_HOME/EDMarketConnector/plugins
	W przypadku braku zmiennej "$XDG_DATA_HOME" to
	~/.local/share/EDMarketConnector/plugins

Bindy do kontrolerów:

WINE:
~/.wine/drive_c/users/[user_1000]/AppData/Local/Frontier Developments/Elite Dangerous/Options/Bindings
	STEAM:
~/.steam/steam/steamapps/compatdata/359320/pfx/drive_c/users/steamuser/Local Settings/Application Data/Frontier Developments/Elite Dangerous/Options/Bindings/

Kolorowanie HUD:

WINE:
~/.wine/drive_c/users/[user_1000]/AppData/Local/Frontier Developments/Elite Dangerous/Options/Graphics
	STEAM:
~/.steam/steam/steamapps/compatdata/359320/pfx/drive_c/users/steamuser/Local Settings/Application Data/Frontier Developments/Elite Dangerous/Options/Graphics/


[align=center]===== Źródła =====[/align]

[align=center]Link do starej wersji: https://pastebin.com/9b34m4ax[/align]


en-1-combined-a.png

To jest puste, ciągnie się w nieskończoność i… O mój Boże, tam jest pełno gwiazd! - Arthur C. Clarke

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja mam jeszcze czwartą opcję uruchomienia Elitki na *unixach. Co ważne - nie musimy posiadać nawet X'ów. Wystarczy sama konsola ;) Skoro jesteśmy już na takim poziomie zaawansowania, że czujemy się na siłach ogarnąć instalację i konfigurację Wine i innych zależności, więc z obsługą fdiska tekstowego nie będziemy mieli problemów. No to po kolei:

- Uruchamiamy fdiska, szukamy odpowiadającej nam partycji, na której jest trochę miejsca. Dzielimy ją za pomocą odpowiednich parametrów. Po zakończeniu operacji na fdisku formatujemy nowo utworzoną partycję narzędziem mkfs. 

- Podłączamy pendrive z instalatorem Windows 10, wybieramy świeżo utworzoną partycję, klikamy install. Czekamy...

- Instalujemy Steam. Czekamy...

- Instalujemy Elite Dangerous. Czekamy. Po zakończeniu instalacji możemy przejść do zabawy.

A teraz bardziej poważnie. Przy tej rzeźbie brakuje tylko trytytytek i gumy do żucia, żeby to się kupy trzymało. Przeciętny użytkownik będzie nad tym siedział trzy dni, a i tak w połowie przypadków pewnie nie uda mu się tego uruchomić. Powiedzcie mi proszę, zapaleńcy desktopowych linuxów, po co sobie życie utrudniać? Dlaczego nie korzystać z narzędzi z natywną obsługą danej funkcjonalności? Sam jestem system administratorem, na co dzień obsługuję kilkanaście serwerów z różnymi usługami, od hostingów, przez różne monitoringi usług kończąc na bazach danych i innych pomniejszych rzeczach. Ale w życiu bym nie wpadł na to, żeby taki serwer postawić na windowsie. I odwrotnie. Pewnie, możemy postawić serwer httpd w postaci Apache czy Nginx na windowsie, tylko ja się pytam - PO CO? Bardziej dosadnie - możemy wykopać dziurę w ziemi 2x2x2 metra używając grabek. Tylko PO CO, jak możemy użyć łopaty. 

Reasumując, nie jestem wielkim fanem takich rzeźb. Dla mnie rozgraniczenie jest proste. Na windowsie sobie pogram, a na *unixach porobię inne fajne rzeczy. 

ps. @Shivon weź zrób porządek w tym tekście, wywal te align'y, bo nawet w linkach są ;))

 

 

 


sygn2.png

 

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@zaraz ty chyba chcesz spłonąć za promowanie "jedynego słusznego OS spyware'u użytkowego". :miecio: 😝

#FckWinSpyware

PS: Straciłem możliwości edycyjne, więc "nadlewki" na razie zostaną :(
 


en-1-combined-a.png

To jest puste, ciągnie się w nieskończoność i… O mój Boże, tam jest pełno gwiazd! - Arthur C. Clarke

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Czy masz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Podobna zawartość

    • Przez Yodokus
      Tom Henderson niedawno wypuścił Tweeta z paroma informacjami dotyczącymi produkcji Skull and Bones. Dużo tego nie ma ale nadzieja nie gaśnie. Link do jego Tweeta na końcu.

      W grze SkullAndBones statki maja 5 poziomów (mały, średni, duży, itd.) oraz dzielą się na 3 różne kategorie: ładowność, walka i eksploracja. Odblokowywanie statków wiąże się ze zdobyciem projektu statku (blueprint), które kupujemy w różnych osadach portowych.

      Niemniej zakup projektu to nie jedyna przeszkoda, będziesz potrzebował odpowiedniej ilości zasobów jak drewno, stal i przędza (fiber) by zbudować statek. Niemniej to, że statek jest duży nie jest równoznaczne, że to lepszy statek, gdyż małe statki są bardziej zwrotne i wpływają do miejsc zbyt wąskich dla dużych statków.
       
      Jako przykład podano sytuacje, gdzie mały statek mógł prześcignąć większą jednostkę trzymając się blisko brzegu i wpływając w koryta rzeczne gdyż większe statki zaryły by się w dnie na tak płytkich wodach.
       

       
      Każdy statek ma określoną maksymalną ilość armat, ale można zakupić i usprawniać wyposażenie dodatkowe. Oprócz armat mamy balistę, miotacz ognia, moździerz i rozmaite dodatki do wyposażenia oraz różne typy amunicji (na przykład dwie kule spięte łańcuchem).
       

       
      Statek można udoskonalić w dowolnym momencie o ile dysponujemy odpowiednia gotówką. Mamy możliwość dozbroić kadłub, zainstalować palenisko, w ładowni zwiększyć ilość skrzyń do składowania większej ilości sprzętu. Jest mnóstwo opcji wystroju statku, jak zmiana żagli, kola sterowego, śpiewanych szant itp.
       
      Gra to otwarty świat, który zdaje się być zlokalizowany na oceanie indyjskim gdzie fikcyjną rolę stolicy piratów pełni Madagaskar. Lokalizacja na mapie to "Wybrzeże Azanii" (Mozambik).
       

       
      Zaczynając grę jesteś w zasadzie nikim, masz zbudować tratwę a potem małą lodź rybacka, potem możesz prowadzić eksplorację otwartego morza. 
      Zaliczasz questy, zwiększasz swoją piracką reputację i gromadzisz zapasy na budowę pierwszego poważnego statku pirackiego.
       

       
      Obecnie postęp w grze jest mierzony ilością pieniędzy jakie zarobiłeś na wykonywaniu zadań, ograbianiu statków, łupieniu wiosek, zdobywaniu fortyfikacji oraz przewozie towarów. Im więcej zarabiasz pieniędzy jako pirat tym potężniejszy się stajesz.
       

       
      Będąc na statku widzimy świat z perspektywy bardzo podobnej do prezentacji z 2018 z małymi zmianami. Będąc na lądzie mamy perspektywę tzw. trzeciej osoby z ograniczeniami poruszania się jedynie po porcie, osadzie bądź kryjówce. Podczas chodzenia jako kapitan, nie mamy możliwości walki, parkouru ani niczego osobliwego, jedynie odwiedzamy NPC'ow.

      Generalnie, gra nie jest bliska ukończeniu, ale mówi się, że jest na dobrej pozycji z mnóstwem porządnej morskiej bijatyki. Centralna cześć mapy to obszerny, otwarty ocean, na którego pokonanie w poprzek potrzeba całkiem sporo wolnego czasu - postaram się zdobyć więcej szczegółów jak duży, w rzeczywistości jest to obszar.

      https://twitter.com/_Tom_Henderson_/status/1438133051498827779?s=20
    • Przez Tygrysek_C2H5OH
      Książka (PDF)
      "The CRPG Book" - przewodnik komputerowych rpg 1975 ÷ 2014
      https://crpgbook.files.wordpress.com/2019/04/crpg_book_2.0_hq.pdf
      Coś dla poszukiwaczy perełek z przed lat.
    • Przez number10
      Cześć, ostatnimi czasy myślę coraz bardziej nad poszerzeniem swojej floty, jedyne co mnie powstrzymuje to dosyć wysokie ceny jak na grę,  z tym związane jest moje pytanie. Jakie są wasze triki na obniżenie ceny? Podzielcie się proszę swoimi sposobami na oszczędzanie. Wprowadzam ten temat do poradników aby inni gracze również mogli  przeczytać wszystkie porady. 
    • Przez Shivon
      Potyczki 5 na 5, Rebelia vs Imperium, ma mieć "kampanię" dla jednego gracza oraz "brak mikropłatności". Ale to EA, więc o czym gadamy...
       
       
       
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Polityka prywatności